top of page
  • תמונת הסופר/תטל בר

מה קורה כששתי מגיפות נפגשות?

בשבועות האחרונים יוצא לי לדבר הרבה על מה קורה כששתי מגיפות נפגשות - הקורונה והשחיקה (או כמו שאני קוראת לה: השחקת).

כשאני מדברת עם העובדים - אני אומרת להם שהאחריות לדאוג לעצמם ולהרים דגלים אדומים - היא שלהם. (גם של הארגון, כמובן, אבל אם הם רוצים לצאת בריאים/מחוזקים ולא צודקים - כדאי שיקדימו תרופה למכה ולא יחכו לארגון שידאג להם או שיתעשת).

כשאני מדברת עם מנהלים ועם נציגי הארגון - אני אומרת להם שהאחריות לשמור על העובדים ולמנוע שחיקה היא שלהם. כששמים אנשים לפני תוצאות - התוצאות משתפרות, ובכל מקרה - יש לדאוג לשניהם בו זמנית.

כשמדובר בנו העצמאיים - מאיזה צד שלא תסובבו את זה - האחריות היא עלינו. אנחנו גם המעסיק וגם העובדים.

הפוסט הזה נכתב בקבוצה של מנהלות משאבי אנוש. מאיזו זווית שלא תקראו אותו - הוא רלוונטי לכולם. אני סומכת עליכם שתעשו את ההתאמות הנדרשות.


על מגיפת הקורונה אין מה להכביר במילים - הנושא נדון ונטחן ונבדק - ובצדק - בכל היבט אפשרי. בסוף יימצא לה חיסון. המגיפה הזו לא הגיעה בחלל ריק. היא הגיעה על רקע מגיפת השחיקה שמדוברת רבות בשלוש השנים האחרונות, ויש לתת לה התייחסות מיוחדת דווקא בימים אלו של פרוץ גל שני.

היא הייתה כאן לפני ותהיה גם אחרי, וגובה קורבנות משלה, שעולים לנו בבריאות פיזית ונפשית, בחוסן הארגוני, ביחסים ובביצועים. ולא ימצא לה חיסון. החיסון הוא אנחנו.

כשמנכ"ל שירותי בריאות כללית מתריע "עובדי המעבדות שחוקים מאד, זה פשוט נורא. אנשים עובדים שתיים ואפילו שלוש משמרות ביממה - חלקם עובדים 24 שעות רצוף" הוא מדבר על הצורך. הצורך של הארגון בראשו הוא עומד לספק תפוקה חיונית ודחופה. חיונית למניעת הדבקה, חיונית לשימור לקוחות הקופה (רק הבוקר צוטט מנכ"ל לאומית שסיפר שלקוחות מאיימים לעזוב אם לא יקבלו מיד בדיקה, והם נכנעים), וחיונית כדי למנוע פגיעה בכלכלת המדינה.

כל זה לא מוטל בספק. לחץ גדול מופעל מכל כיוון על המערכת ומאתגר אותה בצורה משמעותית.

קופות החולים ושירותי הבריאות הם דוגמא קיצונית למערכות חיוניות שסובלות מצורת עבודה שוחקנית בתקופה הזאת. כידוע לנו זה לא מאפיין רק אותם. ארגונים רבים ותאים משפחתיים רבים חווים את התוצאות המטלטלות של התקופה הזאת. השחיקה - גורמים רבים לה - ובחודשים האחרונים אנחנו חווים בצורה מרוכזת רבים מהם, כמו: סטרס ממושך, אי ודאות, חוסר שליטה, איום על משאבים חיוניים (בריאות, פרנסה, המשך קיום הארגון), הצפת מידע, ריחוק חברתי וחוסר מגע, צפיפות חברתית (עבודה מהבית, לפעמים בתנאי צפיפות), וטשטוש גבולות בית-עבודה.


גורמים שעלולים להגביר שחיקת עובדים בתנאים האלו

  1. סביבה ארגונית שוחקנית - אפשר לייצר סביבה כזאת גם כשהעובדים עובדים מהבית. למשל, דרך ציפיות ודרישות גבוהות שאינן מותאמות ליכולות העובדים (פיזית, נפשית ומשפחתית). וכמו בדוגמא כאן בכתבה: הארגון הוא זה שמבקש מהעובדים לעבוד שתיים-שלוש משמרות ברצף. האם זה נותן מענה לצורך? לפי מה שמתואר - לא. וזה רק יוצר בעיה חדשה: צפי לחוסר יכולת לספק מענה לאורך זמן, ואף צפי לירידה ביכולת הזו בשל שחיקת העובדים.

  2. נטייה אישיותית - למשל, מסתבר שדווקא העובדים האכפתיים, מגדילי הראש, המוסריים והנאמנים הם אלו שלא יודעים לשמור על עצמם כשהם נקראים לדגל, ולכן הם גם אלו שנוטים להישחק יותר. כך גם עובדים שסגנון ההתמודדות שלהם הם סטרס הוא עשייה בלתי פוסקת.

  3. מצב הישרדותי - זוהי תקופה בה ארגונים נאבקים על המשך קיומם, ועובדים נאבקים על המשך העסקתם (צורך דחוף להוכיח את עצמם, ולהישאר בקבוצת ה"חיוניים"). הדחף להמשיך לנוע no matter what חזק מתמיד.

  4. עם כמה כוח (משאבים פנימיים) הגיעו העובדים להתמודדות הנוכחית? כמה כוח היה להם לפני משבר הקורונה (על-פי העבודה שלי עם לקוחות ב"תקופה שלפני", אנשים רבים התחילו את הקורונה "דלופים")? איך הם יצאו מהבחינה הזאת מהגל הראשון? וכמה כוח (דלק במיכל) נשאר להם כדי להתמודד עם מה שעומד בפנינו עכשיו?

יש אנשים שדווקא יצאו מחוזקים מהגל הראשון. גם לזה כדאי לשים לב

לאן כדאי להפנות את הזרקור?


אנחנו לא יודעים כמה גלים כאלו עוד יהיו. עכשיו זה הזמן להעריך את המצב ולשים את הפוקוס גם על בניית הכוח של העובדים. תפקיד הארגון לשאול כל הזמן:

  • כמה כוח יש לעובדים שלי?

  • מהו חלקי בטעינה/ריקון המצברים של העובדים?

  • מה אני יכול לעשות אחרת כדי לשנות את המאזן?

  • מיהם העובדים שסביר להניח שיישחקו (תפקיד, נטייה אישיותית, נסיבות חיים)?

  • איך אני יכול לשמור על העובדים שלי לאורך זמן?


התעלמות מההיבט הזה כמוהו כלהישמר ממגיפה אחת תוך כדי שאנחנו "עושים הנשמה מפה לפה" לשנייה.

אם זה היה מאתגר לפני פרוץ הקורונה לחיינו - היום זה מאתגר שבעתיים. אבל האם יש לנו ברירה?

ואם אני יכולה לעזור במשהו בעניין הזה - ליווי אישי, מפגשים קבוצתיים בזום או ייעוץ - דברו איתי:

052-3678772 או במייל tal.bar@hamitana.co.il או כאן.


בבלוג של המטענה מפורסמים מאמרים שמספרים על כל מה שקשור לטעינה ולהפחתת לחצים ושחיקה: כלים, מחקרים עדכניים, עקרונות, ראיונות ורעיונות שאפשר ליישם בעבודה ובחיים הפרטיים. רוצים להישאר מעודכנים? אתם מוזמנים להירשם כאן לבלוג
0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page