top of page
  • תמונת הסופר/תטל בר

אימון אישי זה כששני אנשים עובדים בשביל אדם אחד - המתאמנ.ת

עודכן: 28 ביולי 2022

"תארו לכם מערכת יחסים שבה כל תשומת הלב מתמקדת בכם, במה שאתם רוצים בחיים ובמה שיעזור לכם להשיג זאת. כזאת היא מערכת יחסי האימון. היא ייחודית. אין בחיינו עוד מערכת יחסים שמציעה בעקביות רמה יוצאת דופן כזאת של תמיכה ועידוד" (מתוך הספר "אימון קו אקטיבי"/ ויתוורת', קימסי-האוס וסנדאהל).


אני מאמנת מזה 15 שנים. לאורך השנים התווספו עוד ועוד כלים וניסיון לארגז כלי האימון שלי, ודבר אחד נשאר קבוע: אני עדיין נרגשת מהאפשרות לגעת באנשים ולהיות חלק מעשיית שינויים משמעותיים בחייהם. שינויים שלרוב משפיעים גם על הקרובים להם בחייהם הפרטיים ובעבודה.


מה זה אימון לחיים?

מקצוע האימון מוכר לנו מעולם הספורט: כל ספורטאי שרוצה למקסם את הישגיו ולהצטיין בתחומו, שוכר מאמן שמלווה אותו בדרכו, מסייע לו להשיג את מטרותיו ולהגשים את הפוטנציאל שלו. כל זאת על-ידי שימוש בטכניקות המותאמות לו. בשלושים השנים האחרונות אנחנו רואים את כניסתו של מקצוע האימון גם לעולם העסקים וגם לחיים הפרטיים. הרצון לשלב בצורה מאוזנת את כל תחומי החיים, להתאים את עצמנו לשינויים ולהפיק תוצאות בדרך מהנה ושלווה, הפך לאחד האתגרים הגדולים ביותר בתקופתנו. מתוך האתגר הזה נולד מקצוע האימון בחיים ובעסקים.


אימון לחיים הוא מערכת יחסים רבת עוצמה המיועדת לאנשים הרוצים לחולל שינויים חשובים בחייהם. הוא נועד להביא את המתאמנים מהמקום שבו הם נמצאים כרגע למקום אליו הם רוצה להגיע, ומסיבות שונות זה לא קרה עד עכשיו. מעצם טבענו, רובנו פועלים רוב הזמן בדרכים המוכרות לנו, וכשאנחנו לא משיגים את מבוקשנו, אנחנו מתאמצים יותר ומצפים לתוצאות שונות... לפעמים זה אכן מצליח, אך במקרים רבים אנחנו מתעייפים ומוותרים.


תפקיד המאמנת הוא להישאר רעננה במקום שבו המתאמן מתעייף, לשמור את הפוקוס על המטרה גם כשהמתאמן "מתברבר" או נבהל, לראות את האפשרות לפריצת דרך במקום שבו המתאמן רואה מבוי סתום, לראות את גדולתו של המתאמן במקום שבו הוא מרגיש קטן, ולראות את הכוחות שלו ולהאיר אותם במקום שבו הם סמויים מהעין.


שיחות אימון הן שיחות שמפיקות תוצאות בזמן קצר, בדרך נינוחה ומהנה.

כמאמנת אני קשובה למתאמן ולרצונות שלו, שואלת שאלות שמובילות אותו למיקוד, בהירות ונקודות השקפה חדשות ויצירתיות.

מתוך המיקוד והדיוק שמספק התהליך, המתאמן בוחר לעשות פעולות אפקטיביות המתאימות לו. לכל אדם יש את הדרך הייחודית לו לחיות את חייו ולהשיג את מטרותיו. בתהליך האימון אנחנו חושפים את הדרכים האלו ומתרגמים אותם לפעולות במציאות.

מהו משך תהליך אימון?

אימון נחשב כתהליך קצר מועד, יחסית. כשהתחלתי לאמן דיברנו על סדרות של שלושה חודשים. היום, אחרי שנים רבות של אימון וניסיון, אני יכולה לומר שמרבית תהליכי האימון אורכים בין חצי שנה לשנה, ויש מתאמנים שבוחרים להמשיך ולהתאמן לתקופות ארוכות יותר. כשזה קורה, אנחנו מגדירים בכל פעם מחדש את סט המטרות שבהן נתמקד בשיחות.

בשלושת חודשי האימון הראשונים אנחנו בדרך כלל לומדים את השפה, מבססים את ההיכרות בינינו ומעמיקים את ההיכרות של המתאמן עם עצמו, "מקלפים" את ההרגלים הישנים, ומפענחים מה המתאמן רוצה באמת. השפעתו של האימון גדלה ככל שהמאמן והמתאמן מכירים טוב יותר זה את זה, וככל שהמאמן לומד להכיר את הנקודות החזקות של המתאמן, את החלומות שלו, ולא פחות חשוב גם את נקודות התורפה שלו, את ה"לופים" שלו (הדברים שהוא עושה בחייו, באופן לא מודע, ומייצרים בתחומים מסויימים מה שאנחנו מכנים "אפס תזוזה" ) ואת החסמים שלו. כל אלו דורשים זמן. האם יש תהליכי אימון קצרים יותר? בוודאי. זה תלוי בנושא עליו מתאמנים, במתאמן עצמו וגם קצת במזל. לפעמים "הקוביות מסתדרות" במקום הנכון הרבה לפני שציפינו.


על מה מתאמנים?

אנשים מגיעים לאימון אישי כדי להתאמן על היחסים שלהם עם כסף, אוכל, זמן, אנשים אחרים, על עבודה, על הורות, על זוגיות קיימת או על יצירת זוגיות, על חברות, על משמעות, על התחלה חדשה, על תקשורת, על הפחתת לחצים ושחיקה ויצירת הרגלי טעינה, על שינוי מקום עבודה, על החלטות שצריך לקבל, ועוד ועוד.

כל תחום חיים שרוצים לעשות בו שינוי מתאים לאימון.

לא בטוחים? בידקו איתי.


קצת עלי ועל המקורות המקצועיים שלי

מאז גיל 17 ידעתי שהכיוון המקצועי שלי הוא אנשים, ואני עדיין בוחרת בו בכל יום מחדש. יש לי תואר B.A בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מאוניברסיטת תל אביב. אחת מעבודות הסמינריון שלי בסיום התואר עסקה בסטרס, והשנייה עסקה במנגנון ההכחשה "לי זה לא יקרה". במבט לאחור זו הייתה יריית הפתיחה של הנושאים שיעמדו במרכז העשייה שלי עד היום. במהלך לימודי התואר הראשון ואחריו עבדתי במשך שלוש שנים עם מבוגרים עם סכיזופרניה; ועם ילדים עם אוטיזם במפגשים פרטיים וכמורה ומלווה בבית-ספר יסודי. יש לי M.A עם התמחות בהתנהגות ארגונית מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. עבודת התיזה שלי הייתה מטא אנליזה שבדקה את הקשר בין גיל, ותק בעבודה ושביעות רצון אינטרינזית ואקסטרינזית. שביעות רצון מהחיים והאופן שבו היא נוצרת היא מרכיב מרכזי בתהליכי אימון. המתאמנים מוצאים אותה לרוב במקום אחר מזה שחשבו בתחילת התהליך. זה מה שהופך אותו למרתק כל-כך בעיני. אני בוגרת לימודי הנחיית קבוצות דינאמית של בית-הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב. התכנית הזאת הוסיפה רבדים תהליכיים ועמוקים להנחיה שלי ותורמת גם למפגשים האישיים.

ב-25 השנים האחרונות אני עוסקת בליווי מנהלים, הדרכות בתחומי ניהול שונים, הנחיית קבוצות וליווי ארגונים בתהליכי שינוי. בשנים האחרונות אני מתמקדת בהקשר הזה בעיקר במציאת דרכים אפקטיביות ליצירת סביבות ארגוניות מטעינות ולהפחתת לחצים ושחיקה.

למדתי אימון אונטולוגי-הווייתי באימושיין, בית-הספר להוויה, הקשבה וטרנספורמציה. במשך שש שנים אחרי סיום הקורס הבסיסי (שארך כשמונה חודשים), השתתפתי בתכניות המשך רבות לשכלול מיומנויות האימון שלי. ב-15 השנים האחרונות יש לי קליניקה פרטית לאימון. הוסמכתי להדרכת מדיטציה בדרך הזן ומיינדפולנס על ידי תמיר מסאס, מייסד בית הספר Become One. מאז 2007 אני מתרגלת מדיטציה באופן קבוע ומשתמשת בכלי המדיטציה והנשימה גם עם לקוחותיי. אלו כלים פורצי דרך שמחוללים מפנה בתהליכי האימון.


אני מאמינה שהחיים נועדו כדי לממש אותם, לפעמים זה קורה בדרכים מפתיעות. אני מאמינה שכל אדם הוא גדול, יצירתי ושלם. לפעמים צריך עוד עין חיצונית כדי לראות את זה. ואני מאמינה שדברים טובים וגדולים קורים כשמשלבים כוחות ונקודות מבט.

איפה אפשר להשיג אותי?

הקליניקה שלי נמצאת ברמת השרון, ואני מאמנת גם בטלפון וגם בזום. ניתן ליצור איתי קשר כאן, להתקשר אלי או לסמס לי למספר 052-3678772


מה אמרו עלי מתאמנים שלי בשנה האחרונה?

"טל היא מאמנת מנוסה וקשובה. השיח עימה, דיאלוג מתמשך שבו היא מכוונת אלי במאה אחוז, הביא בתוך זמן קצר מאד לתוצאות: הנעה לפעולה, תנועה ויכולת להתמודד עם קשיים שלאורך השנים לא הצלחתי לגעת בהם. פתאום הכל פשוט וקל, כמעט קורה מעצמו. בסוף כל מפגש טל שואלת אותי עם מה אני יוצאת, ואני תמיד אומרת שאני מרגישה שאני פשוט נמצאת במקום הנכון. וזה כל-כך לא מובן מאליו ומשמח".


"את מאמנת מעולה! זה נכון שיש בינינו כימיה, אבל מעבר לכך, את בדיוק במקצוע הנכון בשבילך. יש לך סבלנות, את מכילה את הדברים, ונותנת לבן אדם להרגיש טוב עם מי שהוא. יש משהו בעבודה איתך שנורא מרים ומצמיח, וזה בא לך מבפנים באופן טבעי. מצד שני, יש כאן גם התייחסות קונקרטית לדברים, בלי סיפורים ויפיופים. משמח אותי לפגוש אנשים שעושים בדיוק את מה שהם צריכים לעשות. זה אושר עצום".


"זו הזדמנות מעולה לומר לך תודה. אני מרגישה בת מזל וחכמה על זה שיש לי אותך בחיים. אני מעריכה ממש את הזמן והנועם והדרך שאת מעבירה אותי בה. את משהו מיוחד".


"הגעתי לטל אחרי שנה וחצי מטלטלות במיוחד, במהלכן הפכתי להיות צל של מי שזכרתי שאני – עברתי התעמרות על ידי המנהלת הכי בכירה בארגון, התעמרות שקטה כזאת, במניפולטיביות של הפרד ומשול ובכך מייצרת מצג שווא שבו אני לא בסדר כי כולם ממש כן. לקח לי הרבה זמן לגלות שלא כך המצב.

ביציאה ממצבים כאלו יש שלבים רבים, יש הבנה מה קורה, יש כעס ועלבון, אכזבה ענקית מהסביבה, מהמנהלת, מעצמי. יש אובדן אמון ואובדן אמונה, השתבללות פנימה והרבה הרבה כאב.

כשסיימתי ועזבתי – התחושה הכללית הייתה שמישהו כיבה לי את האור בלב...

נתקלתי בפוסט שטל הוזכרה בו ושמרתי אותו, ידעתי שאני עוד לא שם, שיש לי דרך לעבור, הלכתי וטיפלתי קודם כל בנפש בהיבטים הטיפוליים ואז הרמתי טלפון לטל כשהבנתי שעוד מעט אני מוצאת עבודה, שהנה זה קורה והחרדות התחילו לטפס ולהרים מופע שלם.

אצל טל קודם כל הרגשתי שיש מי שמחזיקה איתי את החרדה, שאני לא לבד בזה – טל נתנה לי יד אחת לחזק אותי שאני לא לבד וביד השנייה החזיקה מראה כדי שבאמת ניגע בקושי וגם נדע להתמודד איתו, בלי פחד.

במהלך האימון עסקנו בקשיים שאני העליתי וגם בכאלו שטל זיהתה לבד, קיבלתי טכניקות, כלים ושיעורי בית להתמודד איתם והלכתי על זה.

יישמתי בכל רגע, גם בשלב הריאיון האחרון, גם בסגירת החוזה, גם ביום הראשון וגם בפעם הראשונה שהופיע מייל שממלא בסטרס וכולו באנגלית (!!!) – כל הזמן הזה יכולתי לשמוע את טל ויכולתי להיזכר שיש לי את כלי הנשימה כמו שתירגלנו, לא ממקום שמוסיף לחץ, אלא ממקום שמכבד אותו ומאפשר לו להתפוגג... במקביל דיברנו עליי ועל מה חוסם אותי ובעיקר על מה מקדם אותי...

טל הייתה ועשתה עבורי משהו שלא דמיינתי שיקרה, היא הצליחה להחזיר לי אותי שאני מכירה – מכירה ממש מפעם, אני מזהה את עצמי כמו שהייתי בזכרונות הכי ראשוניים שלי ומגיל ההתבגרות – אני האופטימית, מלאת האמונה, השמחה והחיוך הרחב – כזאת שכולם יודעים שהיא מאירה את החדר.

האור שכבה אצלי בלב, נדלק מחדש"


"קיבלתי בתהליך האימון כלים יישומיים ברורים – כאלו שאפשר לנסות ולתרגל בכל מיני מצבים שונים. למדתי על עצמי שכדאי לי להיות אני – שיש לי ייחודיות שהיא שלי ואני צריכה לתת לה מקום. זה שינה לי את תפיסות העצמי שלי, השפיע על חוויית המסוגלות שלי ועל האמונה שלי בי".


"יש לך את היכולת להגיד ולהציף את הדברים כמו שהם, לפשט את מה שנראה לי מסובך, ולשקף לי שמה שאני חושבת זה לא תמיד המציאות, בדרך נעימה ואמפטית מצד אחד, אבל את גם לא מוותרת לי מצד שני. תמיד יש תחושה שבאמת אכפת לך. יש לך יכולת הקשבה ושימת לב לפרטים מדהימה, ואת באמת עוזרת לשינויים לקרות, בצעדים קטנים וגדולים"


"זה הזמן שלי בשבוע לקחת אוויר ולנשום, תרתי משמע. לאפשר לי מצד אחד לקחת לעצמי את השעה הזאת בשבוע ולהתבונן על מה שקורה לי, על ההחלטות וההתנהגויות שלי בתחומים מסויימים, ומצד שני משהו פרקטי ו-tabgible. הייחוד שלך הוא ביכולת לחבר את העומק, האמפטיה, הרוך וההומור (!) ביחד עם משהו פרקטי שמניע אותי לפעולה, שלא מוותר לי, שמזכיר לי מה אני רוצה לשנות גם כשאני קצת בורחת מזה...היכולת לעבור משלב התובנות לשלב של פעולות קונקרטיות הוא מאד משמעותי ואפקטיבי".


מתעניינים בתהליך אימון אישי? דברו איתי בטלפון 052-3678772 או צרו איתי קשר כאן. אשמח לעזור ולבדוק אפשרות של עבודה משותפת


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page